onsdag 7 maj 2014

Mellanmål och underlägg

 


Ibland kan man få inspiration av bilder i nyhetsflöden och när jag kom hem från jobb i går gjorde jag ett snabbfixat mellanmål, en banandelfin i vindruvsvatten. Sådant kan pigga upp vilken tant som helst ;o) Härom kvällen fick jag för mig att virka underlägg à la prinsesstårta. Vi har Morsdag på söndag och det finns så mycket trevligt man kan göra - enkelt, men med omtanke.


 


 Nu virkade jag platta cirklar med grönt garn utgående från sex fasta maskor i ring (se här) och jag ökade sex fasta maskor för varje varv, jämt fördelat. 
Varv 1: virka två fasta maskor i varje maska (12 fm), varv 2: virka en fast maska, två i samma (18 fm), varv 3: virka 2 fasta maskor, två i samma (24 fm), varv 4: virka 3 fasta maskor, två i samma (30 fm), varv 5. virka 4 fasta maskor, två i samma (36 fm)... etc. Virka åtta varv. Se hur man virkar en cirkel med fasta maskor även här! Det nionde varvet virkade jag med vit färg: nedtag i varje maska - en fast maska, två luftmaskor - varvet ut.




Lilla rosen: tio luftmaskor, vänd och virka två fasta maskor i varje maska. Snurra ihop till en ros, fäst. Bladen: fem luftmaskor, vänd och hoppa över en luftmaska, en fast maska i nästa, en halvstolpe, en stolpe, en halvstolpe, fäst.

Du kan även virka en flat cirkel utgående från det mönster jag använde när jag virkade prinsessbakelser och som finns här. Men nog om detta! Nu väntar nya dagen på oss! See You!


8 kommentarer:

  1. Så fint och skojigt ! Blir på gott humör då man ser dina foton !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  2. Jag kunde tänka mig ett mellanmål idag om det ser ut som ditt mellanmål!
    Underlägger passar förträffligt till dina muggar. Som hand i handske, kunde man säga.
    Njut av solen och ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Vilka söta underlägg. Ska nog följa ditt tips och virka några. Tack för all inspiration./Maria

    SvaraRadera
  4. Vilka fin underlägg! Har gjort liknande, men inte med den fina lilla rosen. Vackert! Porslinet är också otroligt fint!

    SvaraRadera
  5. Oj, vad glad jag blev att se den översta bilden! Helt underbar idé, måste göra likadant åt barnen nån dag! :-)

    SvaraRadera
  6. Händiga och påhittiga du, det blir så fint och läckert det du gör!
    Och konsert, så härligt, jag tycker så om att gå på konserter, det är så speciellt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Vilken rolig banandelfin! Superkul idé!

    SvaraRadera
  8. Hej hopp så vackert här är. En blogg som är som ett smycke i bloggsfären. Det fyllde mina sinnen
    kram på dig och ha en fin helg
    Emma

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.