fredag 13 februari 2015

Vändagshälsning



 Vilka magiska morgnar vi har haft under veckan! Vackra soluppgångar som har gett extra energi. Dagarna försvann i ett huj och här står vi nu med Alla Hjärtans dag/Vändagen framför oss!  




 Det var litet extra festligt på personalmötet i morse och det har planerats och genomförts många hjärtliga och vänskapligt betonade aktiviteter med eleverna under hela veckan. 




 Här hemma är kylskåpet fyllt med god mat och hjärtbakelser från alla stadens bagerier ;o) eftersom mannen har födelsedag på Alla Hjärtans Dag. Han jobbar men får också sällskap av äldsta sonen allt medan jag åker iväg på chartrad resa med tre väninnor. Vi ska se Mamma Mia i huvudstaden. Hinner nog fira mera här tills det bär iväg! 

Ha en riktigt fin Vändag alla!



måndag 9 februari 2015

Läsro bland hortensior



 Den var nog så vacker helgen med ett dygn i staden där jag fick uppleva strandpromenaden i vacker vinterskrud, gå på bio och äta både mexikanskt och italienskt. Hemma pyntade jag redan i fredags med hortensia-tema i köket.  




 Ja, det är Pentik här liksom i uterummet som jag visade några inlägg tidigare. Rosa känns piggt nu när ljuset har återvänt. 




 Tänk så ofta man läser vid köksbordet. I går var det dagen för Läsro. Visst låter väl det trevligt och att 2015 är Bokens år! Jag fördjupade mig inte precis i tjocka luntor i går. Det blev desto mer litteratur under temat "Vänskap". Mycket sådant nu. Gillar! 

torsdag 5 februari 2015

Torgvantar och Runebergstårtor



 Senast jag skrev här i bloggen skulle jag sätta mig skönt till vila och jag tog en tur med virknålen medan en film underhöll mig vid sidan om.  Garnet jag hittade i gömmorna heter Teddy från Novita och jag virkade med virknål nummer fyra. Jag utgick från 28 luftmaskor som var ett bra mått för min handled. Mönster till hur du virkar rosen hittar du här




 De här torgvantarna luftade jag i går i det sköna vintervädret. Jag virkade dem i fjol och hur jag gjorde dem hittar du i ett inlägg här




 I går kväll testade jag virka en Runebergstårta. Hmm... vad kan man kalla den där?  Nära besläktad med en mindre variant av prinsessbakelse kanske. 




 Runebergsdagen till ära har det bjudits på Runebergstårtor här också. Den mindre modellen är alldeles lagom stor eftersom dessa bakverk har en tendens att vara väldigt söta. 




 Idag blir min fadderflicka sedan åtta år tillbaka tonåring. Tänk så åren går och ja, nu blir det helg igen också! Ha det bäst! 

tisdag 3 februari 2015

Vardagslyxen



 Tycker jag är i en sån pass mogen ålder nu att jag kan lyxa till det litet extra på vardagarna efter att allt jobb är slutfört. När sönerna bodde hemma ägnades nästan alla eftermiddagar och kvällar i veckan åt att köra dem alla tre till olika spel- och teorilektioner eller orkesterövningar. Men det var då! Allt har sin tid - än en gång! Tänker på den där tiden med tacksamhet emellanåt när jag möter föräldrar mitt upp i livet. 




 Det har öppnats en ny restaurang i vår stad där man bland annat får beställa Middagsboxen. Sådan middag har vi njutit av idag och jag rekommenderar detta varmt speciellt när tiden inte finns för egen matlagning. Vardagslyx!




 Nu ska jag sätta mig bekvämt och ta ett handarbete i handen en timme eller så innan läggdags. Skingra tankarna. Det är också vardagslyx för mig! Detta är inlägg nummer 1000! Allt gott!




Time and silence are the most luxurious things today.
- Tom Ford

söndag 1 februari 2015

Första februari



 Tänk att det blev februari! Helt otroligt fantastiskt! Jag fick en sådan lust att göra litet vintervår i uterummet. Jag tog en svängom i Pentikbutiken och kunde inte lämna Hortensiamönstrat därhän.  



 Tycker att färgnyanser mellan vitt och grönt passar bra nu. Precis som utanför mitt fönster. Vi har ett vackert snöfall denna söndag. 




 Nu har jag dukat inför söndagsmiddag för två. Vi har fått ha äldsta sonen som sällskap när vi har tillbringat ett dygn hemifrån, som oftast är fallet över veckosluten.  Då är det alltid trevligt att komma hem igen och sköta om blommor och fixa allt inför den nya arbetsveckan. Skickar en extra varm hälsning till dig bloggläsare som gjorde mig så glad här i veckan. 




Önskar dig glada och vackra februaridagar!

tisdag 27 januari 2015

Y som i yrväder...



 Yrväder heter läseläxan som ska behandlas idag. Det var yrväder i går då det firades här. Åren läggs på ett i taget även om det känns precis likadant inombords. Huruvida åren syns utanpå ska vi inte filosofera kring desto mer ;o)




 En sådan bukett, som står sig fint efter dagarna tre.




 En promenad på isen blev det i helgen.




 Jag invigde den varma dräkten som jag fick.




 Man är så gammal som man känner sig!

lördag 24 januari 2015

Uppskattat!



 Ser ut som om jag har spenderat all min tid i jobbubblan igen. Men inget negativt med det. I går fick jag ha en heldag och -kväll med mina kolleger, som jag uppskattar mycket! Hem och Skola gav oss i personalen biljetter till Revyn och vi var flera som utnyttjade den gåvan just i går kväll. Tack! 




Helgbuketten!




 Jag har pyntat och bäddat med turkosa och vinröda inslag i andra hemmet (som skulle gå helt i svart-vitt ;o)) 





  Ses på en stund! Hoppas du får ha en fin helg! 

måndag 19 januari 2015

En gnutta förändring



  Det var veckoslutet som kom och gick och måndagen som hastigt håller på och försvinner allt medan jag planerar för byte av textilier. Dags för det nu, en gnutta förändring, men ändå står jag till mångt och mycket trogen fast vid den inredningsstil som vi trivs allra bäst med hos oss.




 I går tog vi farväl av sonen som lämnade Österbotten till förmån för Helsingfors efter två och en halvmånads filmjobb i Vasa. Efter att han hade kört iväg for vi ut till havet och kollade isläget och bryggan vid barndomsvillan. Det lär väl dröja si så där fyra månader innan man kan sitta där och gosa sig igen. Längtan bär människan halva vägen, heter det visst! Förresten, revy hann vi också med i går kväll och mera sådant blir det kommande helg. Ha det gott så länge!

fredag 16 januari 2015

Ät och njut!



 Rubriker är inte alltid enkla att hitta på när man har skrivit ett inlägg. "Ät och njut" låter väl positivt, speciellt som det blir helg! "Svält och plågas" vill man ju inte skriva om. Som du förstår syftar jag på en bok som jag fick i veckan. Det är min tredje bok skriven av Åse Falkman Fredrikson




 Det är en riktigt fin livsstilsbok med recept som jag tycker om. Härom kvällen gjorde jag grönkålschips och nu i helgen ska jag laga Provensalsk grönsaksgratäng och Auberginegratäng. Banta finns inte på min karta, men gluten och socker tycker jag att jag kan undvika så långt det går. Jag vill helt enkelt må bra! 




 Blommor är rena rama vitamininjektionen för mig och i går när det var tulpanens dag knusslades det inte. Så... gott att äta och tulpaner att njuta av och trevligt sällskap av äldre tvillingsonen är en del av vad helgen här på Lyckoslanten kommer att bestå av. Trevlig helg!






tisdag 13 januari 2015

Tändrosor




 Senaste helg gjorde jag tändrosor av äggfack och gamla ljusstumpar. Du har kanske sett eller gjort sådana, men jag testade först nu även om jag kollat in tipset för länge länge sedan. Bl.a här kan du se hur man gör!




   Mina tändrosor går visst i årets färg Marsala




 Hur som haver fungerar rosorna toppenbra när man gör eld i spisen och eldar gör vi nu när Kung Bore kom på besök. Det är faktiskt första gången den här vintern som det har blivit av att tända en brasa. Skönt!

söndag 11 januari 2015

Ljus och Må bra



 Tack till dig som troget orkar hälsa på här i bloggen och tack för hälsningar jag får direkt och via andra! Det har inte fotograferats så mycket här under veckan. 




 När dagsljuset inte vill infinna sig och det är mörkt när man kommer hem är det gott med alla typer av ljuskällor. Här får nog den delen av jul finnas kvar en vecka till. Bästa investeringen är nog de ledljus vi köpte inför julen härifrån. Glad i dem!




 Olikfärgade amaryllisar, julrosor och orkidéer blommar om och om igen. De tycks trivas ypperligt i uterummet dessa blommor. 




 I går hade jag en skämma-bort-mig-dag. Mannen hade hjälpt tomten och jag utnyttjade ett gåvokort med hudvård. Sedan fick jag gå till dukat bord med filmmakaren, musikern och sponsorn ;o) Bra dag!




 Härligt att ha kommit igång med vårterminen! Hoppas nu på många fler soliga dagar! 



Throw kindness around like confetti!

tisdag 6 januari 2015

Oxveckorna



 Så var alla helgerna över och oxveckorna är här. De kallas visst så, de tröga och tunga, mörka och kalla veckorna mellan Trettondagen och Fettisdagen. Arbete dag ut och dag in och inga röda dagar att se fram emot mitt i veckan. Hör hur det låter och visst är det så, som det alltid är under vissa tider på året. Man får vara tacksam och ta tjuren vid hornen ;o) Det är inte värt att sätta sig på bakhasorna utan ta sig själv i kragen och skrida till verket. Summa summarum har detta varit ett bra jullov, när vi har firat och umgåtts för hela slanten, eldat åt kråkorna och hållit doktorn borta med ett äpple om dagen. Det är dags att ta skeden i vacker hand och få ändan ur vagnen. Dags att åter ha många strängar på sin lyra och ögon i nacken! Tackar min lyckliga stjärna att jag får bli vid min läst och förena nytta med nöje!




 Förlåt mig! Jag blev ivrig! Nu ska jag tala klarspråk! Jag har roat mig med att läsa en lunta med typ tusen idiomatiska uttryck. Här smög minst femton sådana in i texten. Men som sagt, nu är batterierna laddade, jobbet väntar och jag vill få rutiner efter att det mest har varit helg hela veckan under de senaste veckorna. Oxveckorna - nu kör vi!

söndag 4 januari 2015

Årets första dagar



 Tänka sig att det redan är den fjärde dagen på nya året! Dagar som har fyllts av "rå om mig själv" och jag har bara hållits hemmavid. Det är väldigt spännande med de nya möjligheter som 2015 serverar. Jag har sökt inspiration och idkat mycket tankearbete, varit hälsosam och nyttig. Ut med det gamla, in med det nya! Ungefär så. 




 Vi firade in det nya året med våra vänner och i går var svåger och svägerska här på middag. Snö fick vi under gårdagen och solen visar sig just nu i skrivande stund. Det vore slöseri att inte ta en promenad i "vackervädret".  Dags att bege sig ut i naturen och vad det lider ut i övriga samhället. Syns då!

♥︎