fredag 25 maj 2012

Resor bakåt i tiden



Det här var en annorlunda vecka. Jag har bland annat gjort två tidsresor tillbaka till 1800-talet med eleverna. Jag har under åren varit med om många tidsresor, inte minst under intressanta studier i ämnet. Ingen resa är den andra lik och endast fantasin sätter gränser. Här tidigare i veckan begav vi oss tillbaka till år 1875 och vi fick hjälpa till med allehanda sysslor och gå i skola vid vårt vackra hembygdsmuseum.


Idag besökte vi Kuddnäs på vår utfärd och då  togs vi med till år 1830. Sätten att göra en tidsresa är många. Idag sjöng vi Topelius' "Sov du lilla videung" genom att blunda och vips var man där tillsammans med pigan och drängen och fick ta del av Zachris och hans familjs liv och leverne i den vackra miljön.


Nu är jag tillbaka i nutid och nöjd med att det är fredag. Datorer finns också i denna tidsålder och vattenbad med ljus och blommor i uterummet. Nu ska det njutas av fredagsmiddag och jag ska uppdatera mig på det ena och det andra som jag har missat under veckan. Ha en solig och skön helg!

5 kommentarer:

  1. Solen försvann hastigt när det pratas om helg ,just nu regnar det här ,hoppas det blir bättre till imorgon .Kul med tidsresa ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Första fotot i inlägget är HÄRLIGT! Så vackert vattenbad!

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det lite intressant med tidsresor men eftersom jag inte är särskilt historia intresserad så fachineras jag mest av din nuvarande bild med ljus o blommor, men den är i stället jättevacker. Ha det gott i uterummet.

    SvaraRadera
  4. Så fina foton! Kuddnäs är så vackert, körde förbi där i förrgår, och tänk om kunde få bo där...men en tidsresa för en stund i den omgivningen låter bra det med!
    Skön helg!

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar bild på blommorna i zinkbaljan!
    Visst är det viktigt med resor i historien. Det ger perspektiv på vår tillvaro idag.
    Ha en fin helg!
    Kram/Maria

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.