söndag 9 september 2012

Nionde i nionde


I morse vaknade jag upp i den nygamla sängen i det nygamla sovrummet. Man känner knappt igen sig. Sängen som vi köpte från Mio i Umeå redan år 1981 ;o) har nu blivit vit. Den ville vi inte göra oss av med. Att jag skulle ha en storblommig fondvägg är ett mysterium - jag som ryser när jag tänker på den som fanns i föräldrahemmet på sjuttiotalet. Men nu råkar vi gilla det här och jag återkommer kanske sen när det blir helt klart.


 Till lunchen idag blev det fylld squash, som improviserades utgående från recept ur senaste Jeanne d'Arc Living. Bilden nedanför kommer från den tidningen eftersom jag glömde fotografera när det hela var klart.


 Jag gröpte ur två stycken squash, saltade och pressade med citron innan jag fyllde med paprika, riven morot, hackad squash (det urgröpta) och purjolök. Detta varvat med malet kött, pressad vitlök, tärnad lök och krossade tomater toppat med parmesan. Salt och peppar.


De vajande sädesfälten är ett minne blott. Flirtini hood jacket, som jag köpte på rea hos Sköna Clara i somras är en höstfavorit. Vi har haft en vacker söndag och hoppas att den kommande veckan bjuder på mycket sol till oss alla!

15 kommentarer:

  1. Kunde nog tänka mig att bo i det sovrummet jag också kram Nette

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig fondvägg. Den skulle jag väldigt gärna ha trots att jag annars skyggar för stora mönster.
    Dina fyllda squash såg väldigt smakliga ut. Jag måste faktiskt anteckna ingredienserna för jag har en hel del squash i kylskåpet som vill bli uppätna. Ha en bra vecka.

    SvaraRadera
  3. Verkligen en vacker tapet.
    Ha en fin söndagskväll.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  4. Vilken tur att man kan ändra sig :-)
    Jag skulle aaaaaaaaaldrig mer ha ett vitt kök när vi bytte för några år sedan. Vad suktar man efter nu om inte just ett vitt kök igen :-)
    Ha en fin start på veckan.
    Kram Bittan

    SvaraRadera
  5. Hoppas du sovit gott nu... Jag måste erkänna att vi sover i samma säng som vi skaffa då vi flytta in i vårt hus 82... Tydligen är det vissa grejer man bara inte gör sej av med :)) Kanske du borde komma ner och plocka trattisar för det är verkligen roligt, hittar du en så hittar du många...
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  6. Så fint det blev med tapeten i sovrummet. Om jag skulle ha tapeter skulle jag vilja ha blommiga och det var det vi hade i förra huset och jag älskade dom.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Så fina tapeter, riktigt romantiskt!
    Skulle ha lust att tapetsera och ändra om lite, men när man bor på hyra som vi gör är det inte möjligt alla gånger. Dessutom blev ju lägenheten totalrenoverad innan vi flyttade hit för knappt ett år sen, får nig piffa till det med lite nya gardiner och textilier.
    Ha det gott i din sköna kofta!
    Nanne

    SvaraRadera
  8. Tapeten är jättefin! Vackra färger och härlig retrokänsla över den...Sängen blev så fin i vitt. En liten makeover av sovrummet ska det bli småningom hos oss också. Lite grann har vi börjat, men sen tog tiden slut :).
    Squashen ser riktigt goda ut. Jag brukar göra en röra med mögelost, men ungarna är inte så förtjust i det, så därför står fyllda squash inte så ofta på menyn, tyvärr.
    Ha en rikitgt skön vecka!

    SvaraRadera
  9. Men så romantiskt och sött med den ros-tapeten till fondvägg och passar utmärkt med vitmålad säng. Smakfullt!
    Ja, om vi ändå fick lite soliga höstdagr men det ser klent ut!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  10. Så fint ni gjort! Receptet verkade riktigt smaskens. Får nog ta och göra det någon dag. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  11. Måste bara få fråga.....vart har du hittat den där ljuvligt,underbart,söta tapeten.;)Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är info om tapeten! ;o)

      Mr Perswall
      Miss Rose, Artikelnummer 1365-W
      Design Eco Boråstapeters Designstudio
      Kollektion Boråstapeter

      Radera
  12. Vacker tapet! speciell eftersom den är så oregelbunden i mönstret, blir nog ett vackert och harmoniskt sovrum :)

    SvaraRadera
  13. Hej Ann-Lis!
    Tack för din kommentar hos mig!
    Tapeten i ert sovrum är underbar och helt i din stil.
    Tack för receptet på den smarriga rätten. Det ska jag prova. Det är så lätt att snöa in på vissa rätter men nu under hösten älskar jag grönsaker i massor:)
    Ja, hösten närmar sig med stormsteg men vi har snart en resa till att se fram emot så det ska bli härligt:)
    Må så gott och ha en fin vecka!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  14. Vilken charmig tapet! Den passar som hand i handsken hos Lyckoslanten och den vita sänggavlen ser jättefin ut framför denna tapet. Den fyllda squashen ser också god ut. Tack för tipset!
    Kram Sabina

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.