söndag 29 augusti 2010

Veneziansk afton och Porslinets dag

Nu befinner jag mig vid en strand två timmars resa hemifrån. Vi har firat Veneziansk afton med min lillasyster och hennes familj samt en salig blandning av människor som har tagit farväl av sommaren, sommarstugelivet och husvagnslivet. Bilden ovan (Martha Stewart) får summera sommaren som gick med blommor och bär, men också Porslinets dag, som firas idag (enligt "Lev Vackert").
Jag hade en fin dag i går på Blossom här i staden norröver. Det vita porslinet fick följa med därifrån (Porslinets dag till ära) och flytta in i husvagnen.
Jag fotograferade rätt mycket i går kväll, men bilderna gör inte alls rättvisa av stämningen, som uppstår av hundratals lyktor och alla dessa fyrverkerier. Det här blev en annorlunda veneziansk afton än de mera stillsamma och fyrverkerilösa villaavslutningar som jag har firat de senaste åren. I eftermiddag går resan hemåt igen.

22 kommentarer:

  1. Javisst är det en mysig och stämningsfull afton i glada vänners lag :D

    Ha en trevlig arbetsvecka!

    SvaraRadera
  2. Men titta - jag tror nästan att det är en likadan skål som jag själv nyss visade :) Det fanns muggar som hörde ihop med den också (RA collection)
    Ja, jag hade då aldrig tidigare hört talas om Porslinets dag innan jag läste boken :)

    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  3. Den venezianska aftonen lär vara nåt exceptionellt vackert norröver, speciellt om man åker över de sju broarna! Det skulle jag gärna vilja uppleva!
    Igen har du kommit över ett fint porslin ;O) Roligt att det numera också firas Porslinets Dag!

    Lycklig resa hemåt!

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig avslutning på semestern :). Fint porslin!
    Hoppas du får en skön söndag!
    Kram
    /Sara

    SvaraRadera
  5. Strandviksvillan: Ja, jag ser att det är samma som din skål och RA collection är namnet! ;o)
    Gugis Pärlor: Ja det var otroligt vackert och det var just vid de sju broarna jag befann mig! :o)

    SvaraRadera
  6. Aldrig hört om porslinets dag :) Du har rätt i att bilder på fyrverkeri, marchaller osv sällan blir så lyckade som man upplever just i själva stunden. Ha en bra arbetsvecka!

    SvaraRadera
  7. Där vi håller till är det sagolikt vackert med alla lyktor, eldar och fyrverkerier vart än man ser. Nu är vi hemma igen och man får börja fundera över en ny vecka!
    Fint porslin dagen till ära!

    SvaraRadera
  8. Har sett på flera bloggar att ni firar denna helgen. En väldigt fin tradition och ta adjö av sommaren med en fest. Kanske något vi skulle införa uppe vid våran sjö också.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  9. Vi firade också med raketer och marschaller. Vädret kunde ha varit lite varmare, men vi satt nog ute hela kvällen.
    Ny vecka i morgon då igen.

    SvaraRadera
  10. Porslinets dag har jag aldrig hört talas om tidigare, men det kan säkert vara på sin plats med en sån dag också :)
    Blossom har ett enormt vackert och begärligt utbud av varor och så vackert i vitt du fick med dig hem.
    Sommarens vackraste veckoslut är förbi, med alla flammande marschaller och tända ljus som glittrar vattnet och tagit farväl av sommaren. Lite vemodigt att tänka sig den långa mörka hösten framför, men...det ger säkert många andra trevliga stunder i gengäld.
    Trevlig arbetsvecka! /Bea

    SvaraRadera
  11. Vackert porslin ,det där med porslinets dag borde vi nog införa i vår almanacka,kram Nette

    SvaraRadera
  12. Vi firade också på mina svärföräldrars villa i skärgården med massor av facklor,smällare och raketer! Storabror lämnade med sin pappa över natten, men jag och lillabror kom hem, skönast så!
    Härligt porslin du fyndat, vitt är alltid så fint!
    Ha en bra ny vecka!

    SvaraRadera
  13. Vilket härligt sätt att fira att sommar och semester är slut.
    Fyrverkerier som är så vackert har själv inte sett några sedan nyårsfirandet.
    Kram Lillemor

    SvaraRadera
  14. Vad härligt att fira sommarens slut,finns alltid en anledning att fira något roligt
    Vilket fint porslin du köpt,det tyckte jag verkligen om
    Ha en bra vecka

    SvaraRadera
  15. Vilken härlig ide, det borde vi ta efter här i Sverige.
    Hoppas att du får en bra vecka! Kram Therese

    SvaraRadera
  16. Vackert vitt porslin!
    Ja vi brände nog iväg hur mycket raketer som helst också... men vi var fyra familjer, och både barn och fäder tycks gilla det där :O)

    SvaraRadera
  17. Javisst är det här norrut man skall befinna sig på veneziaden! ;-) Mina föräldrar hade sommarvilla i den norraste ändan av sju broar när jag var liten. Tyvärr såldes den för ett par år sen. Själv var jag inte hemma vid kusten nu i helgen, utan vid husvagnen inåt landet.
    Ha en fin måndag!
    Kram Monica

    SvaraRadera
  18. Hej vännen ja nu är nog sommaren slut! Vad mysig ni har haft det och vackert porslin! Ha det gott i veckan! Kram Maria

    SvaraRadera
  19. Veneziansk afton - hur kommer det sig? Och vad ligger i betydelsen veneziansk? Är det något från Venedig eller är det Österbottniskt? Jag blev väldigt nyfiken.

    Det låter ju bara positivt och underbart och borde vara något att ta efter, kan tänka mig att det är jättevackert, vilsamt och fint.

    Vilka fina bilder du haft i senaste inläggen, som vanligt!

    Tack för rara kommentarer hos mig!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  20. men sjuttsingen också - har jag lyckats missa porslinets dag!? å andra sidan köpte jag faktiskt två pajformer i lördags, kanske det räknas? jag har förresten också noterat att den 20:e bröllopsdagen är vigd åt porslin. kanske jag borde tipsa maken ;)
    kram

    SvaraRadera
  21. Ni ser ut att ha haft en härlig afton och ditt vita porslin ser också så fint ut. Jag förstår att det är härligt att få lite nytt i husvagnen.
    Bilden på din uteveranda med den fina lampan var så fin. Det är en fin tid nu när man kan njuta av att sitta där istället för ute i luften.
    Ha en fin vecka!
    Kram från Maria

    SvaraRadera
  22. Vi firade visst vid samma sjö. Nog får man se fyrverkeri så det förslår men det är ju alltid lite fest över det hela.
    Ifall du vill skicka fotot som din man tog så finns min adress på min profil i bloggen.
    Ha det så gott i vardagen.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.