söndag 9 oktober 2011

Bockarna Bruse Bron

När sönerna var små gick jag ofta med dem till en bro drygt två kilometer härifrån. Vi levde i sagornas värld :o) och så klart var bron Bockarna Bruses... eller trollets. Så är den fortfarande. Jag hörde i fredags ena sonen berätta för sin bror om en länk som han hade varit ut på och då nämndes Bockarna Bruse bron. :o)
Vi promenerade dit i går (ja, det går bra med hälsostegen)! Bron är numera ombyggd och inte alls som den i sagorna, men ändå är den för alltid Bockarna Bruse Bron i vår familj. Du har säkert också egna speciella benämningar på vissa platser?

11 kommentarer:

  1. Grattis till den fina vinsten i förra inlägget!.
    Ja lever vissa benämningar kvar i familjen...Kommer att tänka på "Mahen" med betoning på h:et...Våran hjullastare heter fortfarande så ävenom den bytts ut... Sonen när han var liten döpte den...Kunde ju inte säga maskinen... Skoj när alla i familjen vet vad det talas om...
    Ha en riktigt skön söndag !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  2. Alltid skoj när det lever kvar sånt som man sagt och gjort när barnen var små. Små saker som senare visat sig stanna kvar i minnet :)

    SvaraRadera
  3. Då jag inte är uppväxt på den platsen jag bor på får jag ibland fråga var är det,igår kom en benämning som slarvsittsashagan,av våra älgjägare.så det finns många kul platser ,trevlig söndag ,Nette

    SvaraRadera
  4. Ha en fortsatt bra söndag!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  5. Vissa benämningar lever för alltid kvar ibland bara inom familjen medan andra blir kända vida omkring ;O) Tänka sig att Bockarna Bruses bro finns på riktigt! Jag brukade själv alltid tänka på spången bredvid föräldrahemmet som Bockarna Bruses, men jag tror att jag aldrig sa det högt någonsin ;O)

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  6. Visst ser den ut som en sagobro fortfarande, man väntar sig nästan att det ska kika fram en bruse-bock. Och du har rätt, flera ställen döpte vi så också när sonen var yngre. Lillskogen och storskogen säger jag fortfarande.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  7. Ja det var en riktig Bockarna Bruse bro. Precis som man tänker att den ska se ut.
    Bockarna Bruse är favoritsagan på min förskola just nu.
    Tallriken med det mycket tänkvärda ordet vilken fin vinst. Grattis till den.
    Håller med dig jag gillar mitt jobb och ger allt i veckorna så visst är helgen underbar när den kommer.
    Kram Lillemor

    SvaraRadera
  8. Härligt med fantasi mitt i vardagen. Vi brukade gå till ett spännande ställe med våra killar när de var små. Bäcken hette Jättbäcken och åsen man gick på var jättens arm. På ett ställe hade det gröpts ut två hål där man stack in händerna så att de möttes inne i berget. Otäckt, spännande och lycka när man vågat!

    Ha en bra vecka!
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Mysigt med en "egen" sagobro...håller med om att den ser ut att höra hemma i sagan.

    Ha en kul arbetsvecka.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  10. Ja du när jag tänker efter så
    åker jag fortfarande förbi tomtens hus, där självaste tomten har bott sen jag var liten !
    Fast nu bor det visst nån annan där såg jag sist :-)
    Kul med platser som hänger kvar .

    Fina höstbilder du visar på bron.

    ha en fin start på veckan i höstrusket.

    Kram Bittan

    SvaraRadera
  11. Hej! Här kommer en viktig anteckning till dig ;)
    För det gäller att vara ute i god tid- Och du kan ju göra så mycket fint!
    Under december månad (ja alla adventshelgerlörd och söndag 10-18) kommer vi att i LEV VACKERT HUSET hålla JULMARKNAD, vi söker därför just nu hantverkare som har hantverk som passar stilen och känslan i vår butik i övrigt. Du som hantverkare kan boka in dig på en eller flera adventshelger (första advent finns bara ute platser lediga), mail en bild på något av ditt hantverk och skriv till oss på vitromantik@gmail.com om du är intresserad, VI LOVAR ATT DET KOMMER BLI SÅÅÅ MYSIGT OCH SÅ TOPPEN!!!! Och du vet väl att det finns ett vandrarhem bara ett par hundra meter ovanför oss och en stor camping hundra meter nedanför med jätte bra boende i fall du reser långt!
    KRAM Ingela 0706410580 o Petra 0730288019

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.