tisdag 19 maj 2015

Österlen



 Här följer över dussinet bilder, alla tagna med mobil- eller väskkamera, med förhoppning om att dokumentera helst en del av vår utflykt i Österlen. Mannen och jag hyrde en bil i lördags när vännerna umgicks med sin son i Lund. Jag har under många år önskat resa till Österlen. Den här dagen var mulen, men inget regn. 




 Vi prickade först in rutten Malmö - Simrishamn. Där var det mysigt! När vi hade promenerat runt sökte vi upp en trevlig plats att äta lunch på och hamnade i Apotekarens Trädgård




 Där satt vi och åt och njöt av vad Gårdens Café & Vedugn hade att bjuda på i trädgården. Italienskt kök och österlenska råvaror. 




 Färden fortsatte längs vackra vägar ner till Sandhammaren. 




 När vi kom till det sydostligaste hörnet av Skåne, klättrade vi upp i fyren där en guide delade med sig av platsens historia. Det var dimma, annars hade man sett ända bort till Bornholm. 




  Sandhammaren har flera gånger utsetts till Sveriges bästa strand. Det kändes mäktigt (och blåsigt) att gå längs den långa, långa stranden med mycket finkornig sand. Undrar hur det ser ut där en varm sommardag... 




 Efteråt åkte vi till Kåseberga och Ales stenar. Pustade en aning innan jag var upp på åsen. Men det var det värt! Vackert med alla stenarna och massor av betande får. Önskar vi hade varit där vid solnedgången. 




 Vi ville så klart se Ystad med alla gamla hus. Litet Visby över den staden. Vi traskade runt litet och unnade oss en liten middag i den första restaurang vi fann öppen en sen lördag eftermiddag. 




 Vidunderligt vackert med alla dessa gula fält precis överallt när man åkte kors och tvärs, upp och ner genom Österlen och södra Skåne. Andlöst vackert! I Ystad passade jag på att fotografera planteringen, som symboliserar Skånes flagga. Själv tolkade jag förstås in den Finlandssvenska flaggan, som ser precis likadan ut. Det var en "dejlig tur"!
På gensyn!


10 kommentarer:

  1. Vilken härlig resa, en riktigt vårlig resa!

    SvaraRadera
  2. Det är så fint i Skåne! Dit skulle jag gärna flytta.
    Synd att ni inte smakade på fiskburgarna där vid stranden i Kåseberga. De bästa i sitt slag!

    SvaraRadera
  3. Ja det där drömmer ju jag också om att se! Fint dokumenterat.

    SvaraRadera
  4. Då gick vi nog om varandra där nere i Skåne...................visst är där vackert nu?
    Då kikade du på alla öppna loppisar också kanske?

    Kram från Anneli

    SvaraRadera
  5. Jag fullkomligt ÄLSKAR Österlen.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  6. Ser att ni har haft en härlig minisemester under den allra ljuvaste tid när träd och växter blommar som mest! Österlen vore nåt man gärna skulle vilja uppleva ♥

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  7. Så fina bilder, jag har varit så mycket i
    Skåne men aldrig på Österlen, vilken miss!
    Vilken fin resa ni gjort
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  8. Beautiful. A magical place!!! Thank you for sharing
    Happy days
    Elisabeth

    SvaraRadera
  9. Beautiful. A magical place!!! Thank you for sharing
    Happy days
    Elisabeth

    SvaraRadera
  10. Nu har jag läst ikapp inläggen jag inte hunnit läsa tidigare. Vackra bilder som alltid! Så många fina resor fått njuta av. Härligt! Strunt i fröna och blomlökarna! Det får du ta en ny vår! ;o)

    Kram på dig!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.