tisdag 21 april 2015

Amerikaplättar



 I går efter jobb fick jag för mig att testa en glutenfri mjölmix som jag fått av en vän. Tänkte att jag kunde göra amerikanska pannkakor och duka ute i den soliga eftermiddagen. Allt nog började jag vandra i minnenas allé och kom ihåg att min mamma brukade göra "sodabullar" när jag var barn. Googlade och fann detta trevliga inlägg. Det finns tydligen många som har dylika minnen hemifrån. Har du? Jag är kanske den enda som inte har haft (vad jag minns :o)) denna rätt på min meny och jag är inte 20+. 




 Jag hade ingen gräddfil hemma och gjorde mina pannkakor enligt detta recept. Jag bytte ut mjölet mot den glutenfria mjölmixblandningen och mjölken mot havremjölk. 




  I går kväll när jag satt och handarbetade med min mamma intervjuade jag henne om "sodabullarna". Hon berättade att det var sådana man bjöd på när man fick oväntat besök och oftast hade man ingredienserna hemma. Något surt skulle finnas med i smeten. För att få vackert resultat brukade mamma ibland grädda sodabullarna i ugnen. 




 Den här mjölmixen vill jag gärna testa i fler bakverk. Brickan kommer härifrån!
 Ha en bra dag!

5 kommentarer:

  1. Mums, hos fammo åt vi sodaplättar.
    Har testat göra egna, men de blev inte lika goda som jag mindes dom :)

    SvaraRadera
  2. I mitt barndomshem gjordes inga sodaplättar, men min svärmor kan än i denna dag göra dessa "bullar". Speciellt goda smakar dom ute vid villan....
    Ha fortsatt solig vecka!

    SvaraRadera
  3. Sodabullar! Dem gjorde vi alltid ute på stugan när jag var liten. Vi hade förstås ingen kyl där ute på ön, så sista dagen var mjölken som stått i en kylväska inte så fräsch längre, och då blev det sodabullar av den i stället. Eller krabbelurer som vi kallade dem. Mums!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset! Ska få besök om ett par veckor av en nära vän som är glutenintolerant. Alltid roligt om man kan överraska med något man inte gjort förr. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte glutenintolerant, men försöker dra ner på gluten ändå. Mår bättre så. ;o)

      Radera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.