onsdag 13 augusti 2014

Ord är liv



Häromdagen kom boken jag har jobbat med i sommar. Liksom tidigare böcker baserar den sig till en del på bloggen, men med många kompletteringar och tillägnad min familj.




Då är det dags att börja med nästa bok, som ska handla om fjolåret. Ja, jag ligger litet efter.




Under veckan har jag i mitt jobb delat ut många böcker och häften som ska fyllas med ord. Det känns fantastiskt att få vara med om den processen.




Nu när hösten börjar smyga sig på är det läge för att krypa upp i filmsoffan. I går kväll såg vi filmen "Boktjuven" (The Book Thief). Handlingen utspelar sig i nazismens Tyskland och en flickans väg in i böckernas förtrollade värld och hur hon lär sig skriva om det som ögonen ser - ett fantastiskt bildspråk. 

Om dina ögon kunde tala, vad skulle de säga? 
Ord är liv. Minnet är själens författare.


Bild från filmen "The Book Thief".

6 kommentarer:

  1. Fin ide´att ge ut en bok som delvis handlar om din blogg. Intressant läsning i framtiden. Lycka till med nästa projekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas kunna göra den boken om jag hittar ledig tid fram till nyår. :o)

      Radera
  2. Å vad du är flitig de blir ju så fina ! Vet precis vilket oerhört jobb du lagt ner .Jag gjorde knappt en halv innan jag gav upp , tanken var att ha en för varje bloggår som nu är inne på det 6:e men det gick inte .Skriver ju varje dag ofta "för långt " med för många bilder så det blev helt ohanterbart att välja ut vilka inlägg som skulle vara med. Håller mig till apples fotoböcker istället. ha en skön avslutning på veckan. Kram B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja håller med om att det är mycket arbete, men absolut värt det! Jag har testat andra upplägg och förlag, men blurb.com passar mig bäst. Det blir mera "riktig" bok än fotobok. Men som sagt är det väldigt tidskrävande om man dessutom vill komplettera både med bilder och med text som jag har gjort. Får kolla Apples fotoböcker till andra projekt! :o)

      Radera
  3. Oj, vilket jobb...dock ett härligt jobb! Boken ser verkligen fin ut och Blurb gör alltid ett bra jobb!
    Önskar dig en skön och solig helg...
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  4. Så fina Ann-Lis! Och även om det innebär mycket arbete för dig så förstår jag att det är värt det. En dokumentation som betyder mycket.

    Min ena dotter älskar "Boktjuven". Hennes absoluta favoritbok och just därför har hon ännu inte vågat se filmen. Hon är så rädd att hon ska bli besviken. Och jag kan förstå henne. Det är svårt det där när favoritböcker blir till film.

    Ha en fin helg kära Ann-Lis och en bra start på den nya skolveckan.♥

    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.