tisdag 10 juni 2014

Lupinkärlek




Det blev den tionde juni enligt den gregorianska kalendern. Två söner har varit hemma. Deras lillebror har varit på kurs i Amsterdam, men till helgen återförenas vi alla innan familjen sprids vida omkring igen :o) Huvudsaken man vet var man har varandra. Som du ser har jag plockat lupiner och visst är de vackra! Måste dock erkänna att jag gillar rosa och vita mer än lila.




De lila finns i överflöd här hos oss. När vi byggde huset och började plantera var jag besatt av att ha alla diken fulla av lupiner. Det jag ville förklara i ett tidigare inlägg var att det är svårt att hålla bort ogräset där bland lupinerna, som här runt dammen. Vissa tycker att lupiner är ogräs, ja... när de sprider sig där de inte hör hemma och när de har blommat ut är de inte alls vackra. Då brukar jag fort klippa bort fröskidorna (innan de öppnas) och slänga dem i dikena. Tukta dem litet.


 


Litet lupinkärlek till dig från snöbollsbuske-rummet här på Lyckoslanten!
 


8 kommentarer:

  1. Så vackert med lupiner i dikena nu o så fint att få ha dem på tomten. Själv har jag inga lupiner i min närhet så jag beundrar dem verkligen. Snöbollsbusken är ju verkligen mäktig o så fina blommor. God fortsättning på veckan!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig helt och fullt. Lupiner är så vackra. Jag har i år köpt en planta så nu får vi se om den drivs på vår tomt. Jag har tidigare provat att sprida frön utan något resultat./Maria

    SvaraRadera
  3. Oj va fina blombilder! Jag gillar lupiner men aktar mig för att de sprids, så jag klipper bort frökapslarna och slänger i roskis :)

    SvaraRadera
  4. Men va fint, och tänk att ha ett snöbollsbuskerum! Det låter och ser alldeles underbart ut. Själv har jag ingen men grannen har en buske som jag också njuter av. Så fina nu!

    SvaraRadera
  5. Såna mäktiga snöbollsbuskar. Härligt!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker om lupiner. Speciellt nu när de blommar som allra vackrast.

    SvaraRadera
  7. Lupiner är så vackra!
    Faktist snyggt när det finns andra färger i lupiner också.
    Ha en skön torsdag!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  8. Lupiner är verkligen vackra, en riktig sommarblomma:) Må så gott kram från Maria

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.