lördag 27 juli 2013

Budapest

Det var till Budapest vi for med våra vänner, som vi har gjort flera utrikesresor med tidigare.  Redan i januari när väninnan fyllde jämna år planerade vi någon typ av stadssemester och valet föll på denna Ungerns huvudstad med 1,7 miljoner invånare och massvis med turister.

Jag var så fascinerad över solnedgången och ögonblicket när alla ljusen vid slottet, Donau och alla broarna som förenar Buda och Pest tändes. Mitt ressällskap hade beundransvärt tålamod med mig och tillgodosåg mina önskningar. Första kvällen åt vi middag vid Donau med denna utsikt och sista kvällen åt vi middag på en båt.

Vi var drygt tre dygn i Budapest och vi utnyttjade verkligen den tiden till max. Vi bodde nära gågatan på Pest-sidan, som kan ses till höger om Donau. Vi tog en guidad tur i öppen buss och for bland annat upp till Budabergen (på Buda-sidan) med fin utsikt över staden.

Vi tog också en guidad tur med båt till ön Margaret. Det är ett populärt utflyktsställe, där människor solade, joggade och satt vid en springbrunn, som med jämna mellanrum "agerade" efter musik som ljöd ur högtalarna.

Vi använde fötterna flitigt och från ön gick vi över till Buda och ett termalbad -  Lukácsbadet. Det var en upplevelse vill jag lova ;o) Hälsobadet får sitt vatten från flera källor och brunnar med temperaturer mellan 21ºC och 49ºC. Vi prövade flera bassänger och jag passade på att skvätta litet "young forever"-vatten på rynkorna.

Här lämnade vi badet och gick tillbaka till Margaretön...

... där springbrunn och musik underhöll oss tills båten hämtade oss för fortsatt guidning.

Vi hade 48 timmars Budapestkort. Här är parlamentet sett från båten.

Vilken historia Budapest bär på och så mycket det finns att se där. Temperaturen höll sig omkring 30 grader och en eftermiddag när solen gick i moln för några timmar lockade jag med mannen på en tur till skoskulpturerna.

Skolskulpturerna är gjorda i brons och för att påminna om nazisternas förbrytelser i staden.  Utställningen är gjord till minne av dem som sköts ner direkt i floden av pilkorsare.

Väldigt gripande att se alla dessa skopar när man känner till historien bakom.

Vi besökte också den stora marknadshallen där vi åt gulashsoppa - ännu en gång.

Vi tog också del av en konsert, men mest av allt strosade vi längs gatorna. Det var en fin resa med trevligt ressällskap! Nu är vi hemma, här är det härligt sommarväder också och jag ska hoppa i kläderna och kolla gatorna norröver. Äldsta sonen ska spela på Jakobsdagar, så dit åker vi idag!
Ha en skön helg!

1. Det lär bli en varm dag i jeppis.så fint där i Budapest det är en plats som står på min önskelista också ,ha en fin dag ,kram Nette

2. Ååååh, jag vill också åka dit, det finns med i mina önskningar och det här var ett så bra reportage så jag spar just det här inlägget. Det verkar riktigt mysigt och härligt att sitta vid floden och äta. Vackra bilder och det där vattnet behöver jag en hel hink full av!
    Agneta kram

3. Välkommen hem och välkommen till Jakobstad! Ni verkar ha haft en fin resa, nu orkar du med höstens jobb stärkt av "hälsovattnet". ;) Här steks vi i solen, orkar inte med stadens alla begivenheter utan pustar ut i skuggan på hemmaplan, har gäster från Åland.
    Hoppas vi ses!
    Nanne

4. Vilket fint sammandrag från er resa! Jag kan förstå att den där solnedgången och lamptändningen lockade. Härliga dagar vi får ha här hemma nu också :)

5. Vilka fina bilder och vilken bra sammanfattning av resan! jag blir riktigt sugen på att åka dit:) Ha det gott kram från Maria

6. Det var roligt och se dina bilder, jag
    har aldrig varit i Budapest. Och så fina
    foton du fick på slottet i sol och sen
    solnedgång. Fin klänning har du också.
    Kramar
    AnnaMaria

7. Wow! Viken resa Ann-Lis och vilka underbara bilder du bjuder på. Jag har bara hört positivt från bekanta som har besökt Budapest och jag blir allt mer nyfiken för varje gång. Ett resmål som åker allt längre upp på reslistan. Tack för att vi fick följa med på resan via din lins och dina ord.

Sköt om dig och ha det gott i sommarvärmen.♥

Kram Lotta

8. Så mycket intressant ni hann med på er resa. Jag tycker stadssemester låter riktigt spännande, så nu lägger jag Budapest bakom örat...
    Ha en fin vecka!

9. Ja Budapest var en fin gammalstad.. Vi var där med kollegerna i våras, vi gick så fötterna blödde..
    Kraam
    Sanne

10. Aah... vackra, fina o underbara Budapest! Visst tär det på fossingarna en hel del men man får vila hemma sen ; o) Nästa gång får det bli picknick uppe på Elisabethbron i solnedgången, det hade jag gärna hunnit med!

Kram Gugi

11. Tack för turen genom den fina staden!
    Det finns så mycket man borde se... och ändå är det än viss stad som drar mest. ;)
    Kram

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.