tisdag 24 juli 2012

Blommor vi älskar

 

 Nu blommar alla rosbuskarna på en och samma gång för dig och för mig. Man borde hållas i trädgården och njuta av dem så länge blomningen varar.


I slutet av maj sådde jag en hel del blommor och det är först nu som jag kan se att en hel del tättsådda pionvallmon är på gång. Tiden får utvisa vilka olika färger blommorna kommer att ha. Det är inte så enkelt när fingrarna är mera rosa än gröna. ;o)


Mannen håller på med väggen till min planterings- eller kvällshörna. Jag dekorerade litet med ett rostigt hjärta i taggtråd som bloggvännen Hantverkarglädje har gjort och en skylt som jag köpte av en annan försäljare på gammaldags torg.

 

Sommarlovsblomman som jag fick av eleverna lever fortfarande! ;o)


Jag måste tipsa om en bra bok, tillika flora, växtpress och herbarium, som är en av många bra böcker jag har skaffat i sommar. Boken handlar om aderton vanliga vilda växter, sådana som vi älskar. Jag är barnsligt förtjust i denna, som jag säkert också kommer att ha nytta av i undervisningen.

 

Här på Lyckoslanten har huset tvättats på utsidan från topp till tå i dagarna två. Mossa och tallbarr har spolats från taket och väggar och fönster har också fått sig en dusch. Även om man gillar blommor och blad, vill man ju inte att det ska börja växa alltför mycket där uppe.

10 kommentarer:

  1. Ljuvlig färg på rosen.
    Den här tiden på året är underbart vacker på många sätt, alla blommorna i både trädgård och dikesrenen som förgyller tillvaron.
    Fin bok och hoppas den ger mycket nöje!
    Kram /bea

    SvaraRadera
  2. Oj så mycket du har hunnit med sedan jag senast kikade in här (tom besökt min nuvarande hemstad:)) och jag ser att du har fångat Strandcampings flytande bastu på bild. Var själv där idag och år lunch så då senast såg jag den.

    Men det absolut härligaste inlägget jag sett inom bloggvärlden på länge är det fantastiska badkaret du har hemma i ditt utespa! Har alltid själv varit svag för dessa tassbadkar och det är bara så fint.Hoppas du får njuta många spakvällar där ännu i sommar!
    Kram Sabina

    SvaraRadera
  3. Säkert en bra bok till dig .Såg att du varit norröver också ,flera år sedan vi varit på dom dagarna .Idag har vi haft en heldag på björkö o vackert väder hade vi bilder kommer senare,kram nette

    SvaraRadera
  4. Det ser ut att vara en väldigt vacker bok! Det är alltid värdefullt med fina böcker....
    Och pionvallmon verkar ju vara en riktig skönhet! Jag tänkte på papegojtulpaner när jag såg bilden och det är ju också en skönhet!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Fin blogg du har! Härliga, stämningsfulla bilder!

    SvaraRadera
  6. Vilken fantastiskt fin blomma ,Pionvallmo den har jag aldrig sett förrut ,vill Haa..
    Gillar verkligen texten på din skylt
    ha en fortsatt skön vecka

    SvaraRadera
  7. vackert! Rosor hör också till något som jag njuter av just nu i trädgården, vackra och sköra.
    Soliga hälsningar MALIN

    SvaraRadera
  8. Jag har mina rosor vid trappan så att jag alltid får njuta av dem när jag går in och ut :) Fin färg på din ros, och den där boken ser verkligen mysig ut!

    SvaraRadera
  9. Ljuvligt - alltihopa!
    Storgillar den där skylten med text om trädgården - precis så ska det ju vara!! Måste nog ta och citera ;)
    kram! A-C

    SvaraRadera
  10. Så mycket fint det var här, nu och i senaste inläggen. Den där vallmon är superhäftig, och boken ser ut som någonting jag skulle gilla!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.