tisdag 23 augusti 2011

Vänskapsarmband

I dessa tider när skolorna har börjat passar det bra att knyta vänskapsband (i dubbel bemärkelse). Under de senaste åren har jag för det mesta lärt ut makramétekniken, men idag dammade jag av kunskaperna när det gäller att knyta vänskapsarmband.
Det finns knappast något enklare hantverk än detta. Jag kommer ihåg när en tonårsflicka lärde mig knyta för drygt tjugo år sedan. Man fäste trådarna i byxbenet (jeans) och knöt ute som inne. Har man lärt sig en gång sitter det i ryggmärgen.  
Mönstret på bandet som jag har knutit åt dig :o) kallas diagonalen. Jag knöt med åtta trådar. På tur att lära in står hjulspår- och hjärtmönster - det borde man väl klara. Det finns massor med inspiration och mönster på nätet. Se bl.a. här!
Själv gillar jag boken Ett band för vänskapen av Nina Backlund. Den innehåller 23 mönster i tre olika svårighetsgrader. När det gäller makraméarmband är den privata filmen där min äldsta son (i sin klasslärarutbildning) lärde en åttaåring att knyta armband den allra bästa inspirationskällan för småfolket.

21 kommentarer:

  1. Nej, så roligt, tack för att du lade ut länkarna, jag som har så mycket garn liggande och dom är ju så fina, dom armbanden. Det du just gjort är väldigt fint och underbart i färgen!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Tack fina du för ett inspirerande inlägg. Fint det armbandet är som du har gjort. Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Åh, jag kommer ihåg att jag hade ett i blått, men inte att jag kunde göra...
    Fint var det iaf!!!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Haha, när jag tittade på bilderna från hur man gjorde så plinga det till, jag gjorde nog mitt armband själv, vad roligt, man kanske ska ta och prova på att göra ett till....

    SvaraRadera
  5. Åh så härliga minnen jag fick när jag läste ditt inlägg i din underbara blogg!!!! Mina döttrar knöt och mina överblivna broderigarner kom till så härlig nytta. Minns också hur de fäste trådarna med nål i jeansen.
    Sitter här medlängtan efter mina nu utflyttade flickor och minns. Tack snälla du, min dag började bra tack vare dig!
    Britt

    SvaraRadera
  6. Ja vänskapsband är fina !!! Tack för tipset på nätet..
    Måste ekänna att denna period har jag mindre antal timmar... Men det hämmar sej senare..
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  7. Jepp jag har också knytit dem, och precis som du säger fastsatta på jeansen :O) Skall nog plocka fram lite trådar hos oss också, och lära ut konsten åt flickorna...

    SvaraRadera
  8. Har nån gång knutit själv, vet inte om jag kan mer, däremot hållar dottern på att knyta så jag kan göra en beställning av henne, kanske. Fina färger du har valt, kanske borde jag anstränga mig och försöka mig på ett eget i alla fall. ;)
    Marianne

    SvaraRadera
  9. De där knöt vi också förra hösten med några pysselsugna :)

    SvaraRadera
  10. Sådana har jag inte gjort ännu, men det verkar vara en jättefin idé. Hörde just om skolfreden på radio. Att knyta vänskapsband torde ju gå hand i hand med det manifestet.

    Vänskapshälsningar!

    SvaraRadera
  11. Här har du i alla fall en som inte lyckats spara det i ryggmärgen..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  12. det där har jag aldrig prövat. kanske man skulle ta mod till sig nån dag ;)
    kram

    SvaraRadera
  13. Tack för tipset, jättefint armband och ett härligt sätt att värdesätta vänskap! Kram Maria

    SvaraRadera
  14. Här är också en som inte prövat att laga sånt.
    Men ditt blev riktigt fint!

    SvaraRadera
  15. Hej!'Det har jag aldrig prövat, kanske jag borde försöka, det var ju inte så svårt med den fina videosnutten som undervisning :)
    Fina bilder i genomtänkt färgval!
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  16. Lyckliga barn som har dig till fröken, så mycket fint och roligt du lär dom. Och det här tycker jag var superbra och börja terminen med. Roligt att du är med i min utlottning också, dina lotter ligger redan i lådan.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  17. att kunna knyta vänskapsband är verkkligen viktigt! va roligt att du lär ut det åt de små!

    susanne

    SvaraRadera
  18. Så sant som du säger, har man lärt sig en gång sitter det i ryggmärgen.
    Jättefint det blev. fint som bokmärke också.
    ~marita~

    SvaraRadera
  19. Fint att bli påmind om vänskapsbanden! Boken har jag också i min bokhylla.

    SvaraRadera
  20. Vad kul! Har faktiskt aldrig gjort något sånt armband innan, men nu ska jag banne mig prova. Har ju massor av garn man kan använda.
    Hoppas du har en bra dag.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  21. Nej men, vad roligt att du haft glädje av min lilla bok! ♥-liga hälsningar från Åland :o)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.