torsdag 15 april 2010

Blåvitt

Nu ska vi neutralisera färgskalan litet här i bloggen. Det har varit aningen mycket skimrigt rosa och blommigt på sistone :o) Nu bjuder jag på litet blåvitt, en ovanlig färg på Lyckoslanten. Min mamma gav mig den här blåvita Arabia vasen för en tid sedan. Undrar om det finns någon som vet från vilken tidsperiod den är? Troligen 60-talet enligt stämpeln.
Hon ville också att jag skulle ha det handduksförhänge i blåvitt som hon har broderat. Jag tycker om motivet och förstås värdet i gåvan även om jag inte använder det.
I boken "Hem ljuva hem och andra broderade budskap" av Jeppe
Wikström finns många fler blåvita broderier än jag visar här.
Det mest kära och blåvita på Lyckoslanten är husvagnen. Nu börjar det verkligen kännas som om det snart är dags att bege sig ut på vägarna igen, eller varför inte parkera den på ett vackert ställe för en vecka eller två. Den som väntar får se!
Räknaren för unika besökare visar snart 20 000 (sedan augusti) och det kan bli en gåva till någon av er som besöker bloggen i nästa inlägg! Våren är här, halva april är förbi och det är fredag i morgon!   

20 kommentarer:

  1. Oj så vackert blått kan vara, fast hos mig så vill det nog bli mest rosa och rosor. Snygga väggbonader med fina texter som det fanns i varje hem förr. Härligt med rullande sommarstuga och ständigt ny utsikt :)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Dessa gamla väggbonader är så fina, ett kulturarv vi bör bevara.
    Japp, här står också husvagnen startklar, fast vi skall ha säsongsplats på den i sommar. Enda resan vi planerat är till Mumindalen! :)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Fin vas!
    Jag har själv sytt en handdukstäckare i blåvitt, men har inte den framme, passar liksom inte in...

    Vi har nyligen bestämt oss för en husbilsresa i sommar, till Sverige och Danmark! Ska bli så spännande och barnen bara väntar.
    Några tips på vad man absolut måste ha med och vad som är helt onödigt...? Jag menar när man bor i ett mobilt hem?

    SvaraRadera
  4. Älskar sådan där bonader. I stugan har vi blå/vitt, så fräsch vid havet. Oj så många besökare du har men det är ju inte konstigt det är ju så trevligt här.
    Ha de gott!
    Kram
    /Sara

    SvaraRadera
  5. Grattis till 20 000 besökare!
    Fräscht med blåvitt! Tidigare var jag ingen vän av blått, men sen har det börjat smyga sig in blått i inredningen på sommarstugan...Tänk så man kan ändra sig. Så rar handdukstäckare också, din mamma tycks också vara en händig dam ;).
    Å lyckliga ägare till en husvagn? Förstår att det lockar och drar att åka på en liten utfärd hihi.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Fräscht blå/vitt både vasen och de gamla broderierna. En gång var jag helt såld på allt i blå/vitt, men som allt annat här i världen, intressen, smakerna förändras med åren :)
    Härligt med husvagnssemester, drömmar och planering är halva nöjet!
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  7. Köpte nyligen senaste Lantliv och där var det mycket blåvitt nu :) Fick också boken Sommar med Ernst i dag och där var det också en hel del blåvitt.
    Förstår att husvagnssäsongen hägrar!

    SvaraRadera
  8. Men jag är ju blåvit, så dessa alla kunde passa perfekt hos mej :O)

    SvaraRadera
  9. Vilken vacker vas, och väldigt fina bonader. Det märks att du är lik din mamma när det gäller nål o tråd också. Blått o vitt känns alltid så fräscht, det blir nog aldrig "omodernt".....Jättefint! Kram Therese

    SvaraRadera
  10. För några år sedan var jag riktigt "fast" i blått, lite har det gått över men fortfarande kommer nog många blå saker hem med mig.
    Oj, vad er husvagn är fin. Förstår att det börjar dra ihop sig för en åktur. Hoppas vi får åka med via bloggen:)
    Nu smattrar regnet för fullt på taket, känns skönt att få vara inne.
    Imorgon är det fredag, igen... Ha ett skönt veckoslut!!!

    SvaraRadera
  11. Jaså ni är husvagnsfolk. vi sålde våran för många år sen och byggde bastu i stället. Och det var för min man bodde i husvagnen i 9 långa år när han låg ute på jobb. Inte så kul att vara i den på semestern också.

    Jag gillar et blåa, blått har förut varit min favvofärg.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  12. Blåvitt känns alltid så fräscht till sommaren tycker jag! Fin vas, mönstret är dock inte alls bekant. Stämpeln berättar ju däremot från vilken tidperiod vasen är.
    Ha en fin fredag! :O)

    SvaraRadera
  13. Jag tycker så mycket om blått och vitt.
    Ha en bra helg.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  14. Vilken vacker vas!! Blått är en fin färg, men jag har just inget i blått, vet inte varför...Bonaderna är så fina.

    SvaraRadera
  15. Har vaknat till liv här i bloggvärlden igen nu :) Hörde flera storspovar på min morgonpromenad imorse så nu närmar sig nog husvagnstiden :)) Grattis till dina besökare!

    SvaraRadera
  16. Här passar "allt" ... också en husvagn skulle sitta bra!
    Fina texter på det blå/vita!
    Väntar med spänning på utlottningen :)

    Fin dag till dig!

    SvaraRadera
  17. Blå vitt är vackert jag älskar de gamla blåvita porslinet.

    Gamla broderier är verkligen en skatt.
    Husvagnen är ett säkert vårtecken!
    Ja nu längtar man ut.Våren en underbar tid.

    Kram!

    SvaraRadera
  18. Jag vill bara önska dig en FIN helg.

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  19. Så vackra blå bilder du bjuder på i dag! Må så gott vännen kram från Maria

    SvaraRadera
  20. Älskar dessa gamla bonader och önskade att jag hade några till mitt gamla kök.
    Roligt namn på din blogg
    annika

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.